Wat Turn2Motion biedt
aan maatwerk

Turn2Motion realiseert de meest uiteenlopende toepassingen
van bewegend presenteren:

  • T2M bouwt maatwerk bandenpresentatie

    Locatie
    Agritechnica Hannover
    agritechnica.com/en

    Opdrachtgever
    Boom Standbouw
    boom-standbouw.com/nl

    Eindgebruiker
    Apollo Vredestein
    apollovredestein.nl

    Samenwerkingspartner
    Van den Hoek Engineering
    Marijn van den Hoek
    van-den-hoek.com

    Leveranciers
    Budi
    Gebroeders Nijssen & Zonen
    Optiband
    Overveld Techniek
    Van Dulst Industrial Services

    Toepassing
    Trouwe T2M-klant Boom Standbouw benaderde Turn2Motion met het verzoek een draaiplateau met maatwerk mechaniek te leveren voor een beurspresentatie van Apollo Vredestein.

    Samen met Van den Hoek Engineering is het Turn2Motion gelukt om een technisch hoogstaande beursopstelling te bouwen waarop de primeur van een tweetal exclusieve tractorbanden kan worden gepresenteerd:

    Vredestein VF650 Traxion Optimall
    Draaiende presentatie van een tractorband op velg. Uitgangspunt voor de bouw van het onderstel was een T2M draaiframe type M voorzien van onderstaande aanpassingen:

    Volledige integratie van het plateau in de podiumvloer door een ophoging naar 50 cm.

    Zeer rustige loop door het toepassen van een groot draaikranslager en een kunststof tandrad voor de aandrijving. Dit tandrad is speciaal voor Turn2Motion gefabriceerd met waterstraaltechniek.

    Het aandrijfwiel wordt met behulp van een verende ophanging tegen
    het tandrad gedrukt. Dit voorkomt overmatige slijtage en geeft een substantiële geluidsreductie.

    LED verlichting in het te presenteren wiel middels een zesaderig sleepcontact van 2 Ampère per ader.

    Vredestein VF710 Traxion Optimall
    Eveneens een draaiende presentatie van een tractorband op velg. Maar deze opstelling toont de band zoals deze feitelijk onder een tractor zit. Dat wil zeggen verticaal draaiend en met een neerwaartse kracht van 3.500 kg op de grond om zo de ‘footprint’ (contactoppervlak) goed te kunnen tonen.

    Footprint
    De Traxion Optimall is het resultaat van uitgebreid onderzoek naar de behoeften van tractorfabrikanten en eindgebruikers. De nieuwste telg in de VF (Very high Flexion) serie zorgt voor een laag brandstofverbruik, extra grip op de weg en een hoge productiviteit. Volgens Apollo Vredestein heeft de Traxion ten opzichte van de reeds bestaande VF-banden een 15% grotere footprint.
    (bron: bandenportaal.nl)

    Kenmerken van deze tweede presentatie op het Apollo Vredestein-podium zijn:

    Het wiel wordt aangedreven door de transportband waarop het rust. Deze is gemaakt van een oersterke kunststof schakelband. Zodra de transportband start, gaat het tractorwiel draaien.

    Door het gebruik van een compacte hydraulische constructie is het mogelijk de tractorband in te drukken tot het gewenste gewicht van
    circa 3.500 kg is bereikt.

    ‘Kammen’
    Een tractorband is zo gemaakt dat deze de grond zo min mogelijk beschadigt. Hiervoor moet het oppervlak waarop de band rust dus zo groot mogelijk zijn tijdens de werkzaamheden op het land. Maar juist
    zo klein mogelijk wanneer de tractor op de weg rijdt.

    Op de weg wordt vaak een druk van 2 bar gebruikt zodat het wiel alleen op zijn onderste punt rust (slechts 1 kam/ribbel/nok van de band). Op het land echter hanteert men een luchtdruk van circa 0,5 bar waardoor de band inzakt en het oppervlak wordt vergroot naar zoveel mogelijk kammen.

    De transportband wordt aangedreven door een motorreductor van 2,2 kW. Die voor deze toepassing is geselecteerd om de installatie op 230V te laten functioneren. Een 400V krachtstroomaansluiting is daardoor niet nodig.

     

     Bandenpresentatie Apollo Vredestein

    De tijdspanne tussen opdracht en levering was uitdagend kort. Maar door de grote inzet en soepele samenwerking van alle betrokken partijen, is dit bijzondere maatwerkproduct op tijd geleverd. Apollo Vredestein heeft hiermee een opvallende publiekstrekker die tijdens de Agritechnica in Hannover voor het eerst is gepresenteerd. En kort daarna was deze ook op de Agribex in Brussel te zien.

    Referentie
    Nick van Zon / Boom Standbouw
    nick@boom-standbouw.com
     

  • Presentatie gezinsauto op zonne-energie

    Locatie
    Markthal Metaforum Campus TU Eindhoven

    Opdrachtgever
    Solar Team Eindhoven
    www.solarteameindhoven.nl

    Toepassing
    Op verzoek van Solar Team Eindhoven heeft Turn2Motion een autodraaiframe type L geplaatst voor de presentatie van hun nieuwste solar auto. De Stella Vie is geschikt voor maar liefst vijf inzittenden.
    Deze spectaculaire carpresentation vond 21 juni jl. plaats op de universiteitscampus.



    De auto heeft een futuristische uitstraling, weegt 350 kilo en heeft een wielbasis van 2,84 meter. Het bijzondere van dit, door zonne-energie gestuurde, voertuig is dat het qua vorm enigszins taps toeloopt. De spoorbreedte voor is namelijk 1,10 meter en achter is deze 0,85 meter.



    Het plaatsen van de auto was een uitdagende precisieklus omdat de spoorbreedte van het T2M frame 1 meter bedraagt. Er waren dan ook acht personen en een ‘navigator’ nodig om het voertuig op de centimeter nauwkeurig op het draaiframe te tillen. Wederom een knap staaltje teamwork.



    Het Solar Team Eindhoven zal met hun Stella Vie deelnemen in de Cruiser Class van de Bridgestone World Solar Challenge oktober 2017
    in Australië. Turn2Motion wenst hen veel succes!

    Foto's
    TU Eindhoven, Bart van Overbeeke

    solar auto op T2M draaiframe


    Referentie
    Beatrix Bos (Solar Team)
    +31 (0) 6 49 31 95 73
     

  • Bijzonder maatwerk auto-draaiframe

    Locatie
    Autosalon Brussel

    Opdrachtgever
    Body Construct
    www.bodyconstruct.be

    Eindgebruiker
    Smartbox
    www.smartboxbelgie.be

    Toepassing
    Voor Body Construct heeft Turn2Motion een auto-draaiframe type A2500 dusdanig aangepast dat er een elektrische VW T6 vrachtwagen met een Alko chassis op past. Dit chassis heeft een dubbele as en een grotere wielbasis dan gebruikelijk.

    Om deze grote wielbasis op het draaiframe kwijt te kunnen, is het frame door T2M voorzien van andere langsdragers. De nieuwe dragers zijn langer, zwaarder en uit 1 stuk.

    De standaard wielbasis die past op een A2500 frame is met 3,9 meter al vrij fors. Maar voor deze bijzondere toepassing moest Turn2Motion deze nog verder vergroten tot maar liefst 4,2 meter.

    Om de dubbele as te kunnen dragen, heeft T2M ook nieuwe, aangepaste draagsteunen voor de achterwielen gemaakt. De Volkswagen T6 weegt ca. 2.250 kg. Dat is bijna het maximaal toegestane gewicht voor dit frame.

    Na uitvoering van alle maatwerkaanpassingen, is het frame gestraald en gecoat zodat het geheel er verzorgd en representatief uitziet.

    VW T6 op auto-draaiframe

    Referentie
    Filip Courtin
    directeur Body Construct
    +32 47 00 42 372